Hoe ziet een coachtraject eruit?

Het kennismakingsgesprek

Een coachtraject bij Kinderpraktijk Bij Lau start met een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek. Dit kan telefonisch of via beeldbellen. Tijdens dit gesprek maken we kennis met elkaar en zullen we de hulpvraag van het kind met elkaar bespreken. Ik vind het heel belangrijk dat zowel ouders en/of verzorgers als het kind zich prettig bij mij voelen. Een kind zal zich namelijk alleen openstellen, en dus leren, wanneer het zich fijn voelt en als ouder moet je wel een goed gevoel hebben bij degene die met zijn/haar kind werkt. We bespreken met elkaar of de hulpvraag past bij mijn begeleiding en praktijk. Zo niet dan zal ik het kind doorverwijzen naar een andere vorm van hulpverlening dat beter past bij de hulpvraag.

Het intakegesprek

Wordt er besloten om een coachtraject bij Kinderpraktijk Bij Lau te starten dan plannen we een intakegesprek in. Dit gesprek kan uiteraard ook online (bv. via Skype) plaatsvinden. Voor dit gesprek stuur ik je per mail een intakeformulier, deze gaan we vervolgens bespreken in het intakegesprek. Tijdens dit gesprek gaan we dieper in op de hulpvraag van het kind, de gezinssituatie, de wensen en verwachtingen en overige informatie die nodig is om een zo goed mogelijk beeld te scheppen van het kind en zijn of haar omgeving.

 

 

De coachsessies

Afhankelijk van welk coachtraject er bij Kinderpraktijk Bij Lau gekozen is, plannen we de coachsessies in. Afspraken vinden plaats aan huis of online (bv. via Skype). Iedere sessie duurt een uur.  Tijdens de coachsessies speel ik zoveel mogelijk in op de behoefte van het kind. Ieder kind is immers uniek, daarom sluit ik met mijn materialen en werkvormen aan bij de behoefte van het kind. Denk aan de onderstaande werkvormen:

  • Creatieve werkvormen als knutselen, tekenen en schrijven,
  • Spelvormen met Eigenwijsjes, het Spiegel-jezelf-spel, het Kwaliteitenspel, helpende gedachtekaarten, emotiekaarten,
  • Werkboekjes over bijvoorbeeld piekeren, boos zijn of rouw.
  • Oefeningen met betrekking tot de vaste mindset en de groeimindset,
  • Rollenspellen,
  • Inzet van het 5 G schema.

Evaluatiegesprek

Halverwege van het traject bespreken we de voortgang en worden de doelen eventueel bijgesteld. Na afloop van het traject evalueren we met elkaar of het traject afgesloten kan worden of dat er nog vervolgstappen genomen moeten worden.